1. LPG Nedir?
LPG, sıvı hale dönüştürülmüş petrol gazıdır. Bizler LPG'yi mutfaklarımızda,
banyolarımızda tüpler içinde uzun yıllar kullandığımız için o'nu tüpgaz olarka
tanıdık. LPG'nin basınç uygulanarak sıvılaştırılması onun hacmini 250 kat daha
küçültüyor ve depolanmasını, taşınmasını kolaylaştırıyor. LPG ısıtmada,
aydınlatmada ve sanayide de kullanıldı ve kullanılıyor. Ve şimdi beklide en
önemli işlevini görüyor LPG. O artık oto yakıtı. Otomobiller hayatımızın en
vazgeçilmez araçları ve yaşam kalitemizin en önemli göstergesi durumunda. O
bakımdan LPG'nin bu işlevi bizim için daha da önem taşımaktadır. LPG, petrolün
bir yan ürünüdür. Ayrıca doğalgazdan da elde edilmektedir. Doğal hali renksizi
ve kokusuz olan LPG'nin depo ve tüplerde kaçak olup olmadığının fark edilmesi
için yapay olarak kokulandırılmaktadır. Otolarda kullanılan LPG, egzostlardan
çevreye asit ve karbon gibi atıklar saçmadığından, diğer akaryakıtlar gibi hava
kirletici değildir. Yine LPG'nin motor yağını diğer yakıtlara göre daha az
kirlettiği ve motor ateşleme elemanlarını koruduğu, bundan dolayı da motor
ömrünü uzattığı uzmanlarca dile getirilmektedir. Tabi LPG'nin tüketiciyi,
özelikle de Türk tüketicisini en fazla ilgilendiren yönü ucuz bir yakıt
olmasıdır.
2. LPG Kullanmak Güvenlimidir?
TSE standartlarına uygun malzeme kullanılırsa ve TSE'nin istediği şekilde
montaj yapılırsa LPG neden tehlikeli olsun ki? Aracımıza LPG taktırdıktan sonra
iş biraz bize kalıyor. Aracımızın LPG ile ilgili bakım ve kontrollerini ihmal
etmememiz gerekir. Bu bakım ve kontrollerin neler olduğunu aşağıda
açıklayacağız. LPG tüp içerisinde basınç altında durduğu için bizlere ister
istemez ürperti veriyor ama, bizler bu tüpleri yıllar boyu mutfaklarımızda
banyolarımızda kullandık, halada kullananlarımız çok. Bu tüpler patlarmı
korkusu yersiz bir korkudur, zira, LPG'nin kullanımına izin veren kurumlar
bunun bilimsel analizini yapmışlardır. Sonuçta LPG bütün dünyada kullanılmaktadır.
LPG tüpleri her türlü riske karşı dayanıklı yapılırlar. LPG sisteminde benzinde
olmayan güvenlik önlemleri vardır. Türkiye'de otolarda kullanılan LPG
sistemleri birebir AB standartlarına sahiptir. Depolar 4 milimlik kalın saçtan
imal edilip, yüksek darbe testlerine tabi tutulmaktadır. Şu anda Türkiye'de
yapılan LPG dönüşümlerinin hepsi güvenlik açısından kuralına uygun
yapılmaktadır. TSE'si olmayan servislerde buna dahildir. Aksi olursa, o aracın
sızdırmazlık testinden geçmesi mümkün olmaz. Her LPG'ci bunu bilir ve ona göre
montaj yapar. Hiçbir servis yaptığı işin geri gelmesini istemez. O bakımdan
otomobil sahiplerinin içi rahat olsun. Ancak bundan, TSE'ye uygun her iş
kalitelidir sonucu çıkmasın. Tabi ki her işte olduğu gibi işini iyi yapan
servislerin yanında, çürükleri de olacaktır.
3. LPG'nin Motora Zararı Varmıdır?
LPG benzine göre biraz kuru bir yakıttır ve benzin gibi kurşun içermez.
Bununda motor aşınmasını biraz hızlandırabileceği söylenmektedir. Ne var ki
LPG'nin benzine göre artıları da vardır. O da yandığında asit ve karbon gibi
atıklar bırakmamasıdır. Bu özellik te motor yağının temiz kalmasını sağlar ve
aşınmayı önleyici ve koruyucu bir etkisi sağlar. Bu da göz önünde tutulduğun
da, LPGnin zaralı oladuğu söylenemez. Ancak bizler şunu söylüyoruz;
karbüratörlü araçları sürekli gazla kullanmak, motorun benzinle temasını
kesmek, bu araçlarda, karbüratör, conta fitil ve hortum gibi elemanları kurutur
ve zamanla motor sağırlaşır, benzinle zor çalışmaya başlar. Buna sebebiyet
vermemek için, aracımızı arada bir benzinle kısa süreli kullanmak yararlı olur.
Sıralı sistem kullanılan enjeksiyonlu araçlarda ilk çalışma benzinle olur ve
motorun benzinle teması kesilmez. Dolayısıyla bu araçlarda zaten kuruma söz
konusu olmaz ve LPG'nin enjeksiyonlu araçlarda hiçbir yan etkisi olmaz.
4. LPG Aracı Çekişten Düşürürmü?
Öncelikle şunu söyleyelim ki artık LPG dönüşümü yaptıran araçların yüzde
90'ı full enjeksiyonlu ve bunlara uygulanan yeni nesil sıralı sistemler
performans açısından benzini aratmamaktadır. Doğrudur karbüratörlü araçlarda
bir miktar güç kaybı söz konusu idi ancak, bu araçlar her geçen gün azalmakta
ve bir gün hiç olmayacak. Kaldı ki karbüratörlü araçlarda dahi doğru bir
montajla ve kaliteli yakıt kullanmak suretiyle yaşanan o kısmi güç kaybı önlenebilmektedir.
Kaliteli yakıttan bahsettik; 2007 senesine kadar piyasada oldukça fazla
ruhsatsız gaz istasyonu vardı ve kalitesiz gazlar ortalıkta kol geziyordu. 2007
yılında lisanssız çalışan istasyonlar kapatılarak LPG piyasası kontrol altına
alındı. Genede tüketici gaz alırken araştırma yapmalı ve kaliteli gaz
kullanmalıdır. Normalde Türkiye'de kullanılan LPG %70 bütan, %30 propan
içermektedir. Firmalar mevsimsel olarak bu oranlarda değişiklik yaparak
otogazın kalitesini artırabilmektedirler. Dolayısıyla rekabet ortamında her
zaman iyinin daha iyisi bulunabilir. Bunun gibi her ne kadar LPG montaj işide
sıkı kurallara bağlandıysada mutlaka kalitelisi ve kalitesizi olacaktır.
Bunlara dikkat etmek lazım. Son olarak şunu belirtelim; LPG'li bir aracın
performansı doğru montajla ve yakıt kalitsi ile yakından ilgilidir.
5. LPG Ne Kadar Ekonomiktir?
LPG, petrolün bir yan ürünü olduğu için, dünyanın her yerinde benzin ve
motorine göre daha ucuzdur. Türkiyede'de LPG bir çok ülkeye göre daha pahalı
olmasına rağmen, LPG fiyatları benzinin neredeyse yarısı kadardır. Aylara ve
yıllara göre benzin ve LPG fiyatları arsındaki açı değişiklik gösterse de, fark
% 40- 45'in altına düşmemektedir. 2007 yılında motorin fiyatlarında ki
yükselmeler, dizel araçların dahi LPG' ye çevrilmesini gündeme getirmiştir.
LPG' nin yaklaşık 15yıllık Türkiye serüveni göstermiştirki, bu yakıt Türk
tüketicisi için her zaman ucuz ve cazip bir yakıt olmaya devam edecektir.
6. LPG Dönüşümü Nedir, Hangi Araçlar LPG'ye Dönüştürülemez?
LPG Dönüşümü, kısaca, benzin sisteminde hiçbir değişiklik yapılmadan araca
takılan ikinci bir yakıt sitemidir. LPG takılan araç her iki yakıtla da
kullanılabilir. LPG sistemini daha sonra çıkartarak aracı eski orijinal haline
çevrilebiliriz. LPG dönüşümü karbüratörlü ve enjeksiyonlu olarak iki şekilde
yapılmaktadır. Her iki sistemde de LPG, regülatör denilen ve içerisinden sıcak
su geçerek LPG'i buharlaştıran ve basıncını atmosfer seviyesine düşüren, halk
arsında LPG Beyni denilen bir parça vardır. Enjeksiyonlu araçlara takılan
sisteme sıralı sistem deniyor. Sıralı sistemde, sistemi çalıştıran ve benzin
sistemine entegre olmasını sağlayan ikinci bir beyin vardır. Elektronik Kontrol
Ünitesi denilen bu beyin asıl beyindir. Tabi bu sitemin diğer ayırıdedici
elemanları gaz enjektörleridir. Her iki sistemde de gaz seviye göstergesi
vardır. Sıralı sistem ilk çalışmayı benzinle yapar ve gaza otomatik kendisi
geçer. Tek nokta enjeksiyonlu araçlara normal karbüratörlü sistem uygulanır.
LPG dönüşümü eski model hava soğutmalı araçlara yapılamıyor. Yine eski bir
teknoloji olan mekanik enjektörlü araçlara da sıralı sistem yapılamıyor. Yeni
bir teknoloji olmasına rağmen direkt enjeksiyonlu motorlara (GDI, TDI, FSI,
TSI, TFSI tipi motorlar) şu anda sıralı sitsem uymamaktadır. Ancak bu yönde çalışmalar
olduğunu ve bazı başarılı denemelerin yapıldığını duyuyoruz.
7. Ruhsata İşletme Nedir, Nasıl Yapılır, Ne Kadara Maloluyor?
Türkiye'de LPG'nin araç ruhsatına işletilmesi zorunludur. Ruhsata işletme,
aracın benzin ve LPG ile çalışabileceğinin ruhsata yazdırılması ve bir LPG
Sızdırmazlık Kartı alınmasından ibarettir. Bu işlemi yaptırmayanlar araçlarını
trafikte kaçak kullanmış olurlar ki bunun cezai yaptırımı vardır. Ruhsat
işletmesi, LPG montaj faturası ve proje ile birlikte, fatura tarihinden itibaren
bir ay içinde yapılması gerekir, bir ayı geçerse cezaya girer. Üç safhada
yapılır: 1. Makine Mühendisleri Odası Kontrol İstasyonundan Sızdırmazlık Raporu
alınır, 2. Araç muayeneye sokulur, 3. İkamet ettiğimiz ilçenin trafik
şubesinden ruhsat çıkartılır. Bu işlemlerin 2012 yılı itibarıyla tutarı 250
lira civarındadır. MMO Kontrol İstasyonları, İstanbul Anadolu Yakasında
Kartal'da ve Dudulu da Avrupa Yakasında ise Kumburgaz ve Beylikdüzündedir.
8. Araç LPG Projesi Nedir?
LPG Projesi araçların LPG'ye dönüştürüldüğünün belgesidir denilebilir.
Projeyi bu konuda yetkili olan mühendisler yapabilir. Proje içerisinde, bir
takım teknik belgeler vardır. Aracın LPG dönüşümünü yapan servis bunları
vermekle yükümlüdür. Tabi öncelikli olarak fatura verilmelidir. Araç sahipleri
LPG'yi ruhsata işleteceği zaman fatura ve proje ile birlikte ilgili kurumlara
başvuru yapar. LPG Projeleri verildiği il sınırları içinde geçerlidir. Bir
şehirde alınan proje ile bir başka şehirde LPG işletilemez. Ancak Sızdırmazlık
Raporu, projenin verildiği ilden alınırsa, o takdirde başka bir ilde de
işletilebilir. Projenin içerisinde her yıl servis sahibi tarafından vize
ettirilen belgeler olduğu için, bir yıl geçince proje geçersiz hale gelir. Bir
aracın LPG projesi almış olması, o araca yapılan LPG dönüşümünün TSE ye uygun
yapıldığını gösterir.
9. LPG Dönüşümünü Yaptırırken Nelere Dikkat Etmeli?
Her işte olduğu gibi, LPG Dönüşümünde de işi ehline vermelidir. LPG'nin
tehlikeleri de göz önüne alındığında bunun önemi daha da artmaktadır. Şunu hemen
belirtelim ki; şu anda tüm LPG servisleri standartlara uygunluk açısından
TSE'ye uygun dönüşüm yapmaktadırlar. Yukarıda da belirttik, aksi halde yapılan
iş sızdırmazlık istasyonundan geri döner. Burada bir sorun yoktur. O halde
otomobil sahiplerinin dikkat edecekleri en önemli husus, fiyatın yanında
işçilik ve her yönüyle hizmet kalitesine bakmak olmalıdır. Tabi kullanılan
malzemelerin kalitesi önemlidir. Taklit malzemeler vardır piyasada. Özellikle
bakır boru ve hortum kalitesi, kullanılan zira kitin markası bilinir ama,
yardımcı malzeme ne kullanılıyor bilinmez. Ve bir daha belirtelim ki TSE'ye
uygun olan her şey kaliteli olur düşüncesi eksik bir düşüncedir.
11. LPG Kit ve Parçalarının Bir Standardı Varmıdır?
Türkiye'de şu anda kullanılan LPG kit ve parçaları TSE ve AB
standartlarındadır. Bunun dışında bir şey olması mümkün olmaz, zira, sektörde
sıkı bir denetim yapılmaktadır. Bu anlamda Makine Mühendisleri Odası'nın
çalışmaları her türlü taktirin üzerindedir. Sızdırmazlık İstasyonlarındaki MMO
elemanları canla başla görevlerini yapıyorlar ve en küçük bir standart dışılığa
izin vermiyorlar. Türkiye deki üretici firmalar da dünyaca kabul görmüş kalite
standartlarına uymaktadırlar, çünkü, bu standartlara uymadan mallarını içeride
ve dışarıda satmaları mümkün olmaz. Sözünü ettiğimiz bu standartlar, TSE ve
dünyaca kabul görmüş olan ve, ECR 67- 01 olarak ifade edilen ürün kalite
standartıdır. Kullanıcı ve tüketicilerimizin bunları bilmesinde de yarar
verdır.
12. LPG'li Araçların Bakımı Nasıl Olmalıdır?
Aracımıza LPG taktırmadan önce ne gibi bakımlar yaptırıyor idiysek, LPG
taktıktan sonra da bu bakımlar aynen devam etmelidir. Bunun dışında LPG ile
ilgilide tabi ki yapılması gereken bir takım bakımlar vardır. Bunlar öncelik
derecesine göre şöyle sıralanabilir: 1. Öncelikle belli periyotlarla mutlaka
kaçak kontrolü taptırmalıdır. Kaçak olabilecek birkaç bağlantı noktası vardır,
bu noktalar kontrol edilmelidir. Bu kontrolü sabun köpüğü ile kendimiz dahi
yapabiliriz. 2. Gaz filitreleri, yani gaz valfi filitresi ve gaz enjektörleri
filitresi 10 bin kilometrede bir değiştirilmelidir. 3. Buharlaştırıcı
regülatörün yağ tortusu her 10 bin kilometrede bir temizlenmeli, ayrı
yapılmalıdır. 4. Her 10 bin kilometrede gaz ve su hortumlarının kelepçeleri ile
gaz borularının rekorları kontrol edilip, gevşeme olup olmadığına bakılmalıdır.
5. Buharlaştırıcı regülatörün tamir takımı 40 bin kilometrede değiştirilmeli ve
ayarı yapılmalıdır. 6. Gaz ve su hortumlarının 50 binde değiştirmesi güvenlik
açısından iyi olacaktır. 7. Sıralı Sistemlerde enjektör tamir takımları 40 bin
de değişmesi gerekir. 8. 50 bin kilometrede LPG sisteminin kablo ve
tessisatları kontrol edilmeli gerek görülürse değişmelidir.
13. LPG'yi Aracımızdan Çıkartabilirmiyiz?
LPG takılırken aracın benzin sisteminde herhangi bir değişiklik
yapılmamaktadır. LPG ikinci bir yakıt sistemi olarak eklenmektedir. Dolayısıyla
LPG'yi tekrardan çıkartıp, aracımızı eski orijinal durumuna getirebiliriz.
Burada belki yaşayacağımız tek zorluk ve katlanacağımız masraf, LPG'nin ruhsattan
sildirilmesi olacaktır. Bu işlem, LPG'yi ilk işletirken yaptığımızın hemen
aynıdır. Yalnız bu defa Sızdırmazlık Raporu alınmaz, ve bu sefer Montaj Projesi
değil de, Demontaj (söküm) Projesi yaptırılacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder